söndag 8 februari 2015

HUR KAN NÅGOT SOM ÄR SÅ GOTT VARA SÅ NYTTIGT?

Jag har aldrig riktigt hoppat på Chiafrötåget. Jag har helt enkelt inte tyckt att det varit gott - men nu. Nu HAR JAG ÄNTLIGEN HITTAT DEN BÄSTA, BÄSTA, BÄSTA MIXEN!

Så galet gott. SUPERGOTT! Tack Lisa för grymmaste RECEPTET (se nedan).

Men först - Chiafröets ABC
(från MåBra).

1.  De är rika på omega-3
Chiafrön innehåller högre halter av den nyttiga omega-3-fettsyran än något annat naturligt livsmedel. Omega-3 motverkar bland annat PMS och depressioner samt hämmar inflammationer.

2.  De innehåller mycket protein
Fröna har en proteinhalt på 21 procent och innehåller 18 av de 20 aminosyrorna. Det är lika mycket protein som i nötkott, vilket gör chiafrön till en mycket bra källa till vegetabiliskt protein, som hjälper dig att bygga muskler.

3. De förser kroppen med viktiga mineraler
Chiafrön innehåller bland annat magnesium (som är bra för skelettet), zink (som är bra för huden och håret) och kalium (som är bra för njurarna).

4. De är fiberrika
Nästan 90 procent av kolhydraterna i chiafröet utgörs av vattenlösliga fibrer, som jämnar ut blodsockret och förbättrar tarmfunktionen. Alla frön tas heller inte upp av kroppen utan passerar genom tarmen utan att påverka ditt kaloriintag.

6.  De ökar din uthållighet
De energirika fröna ger extra kraft och ork vid tuffa fysiska ansträngningar. Enligt den bästsäljande boken ”Born to run – jakten på löpningens själ” är chiafröet en av anledningarna till att tarahumarafolket i Mexiko, kända som världens bästa löpare, orkar springa så långt. De dricker nämligen drycken ”chia fresta”. Vill du testa? Här är receptet: 3 dl vatten, 2 msk chiafrön, 2 teskedar citron- eller limejuice och lite Honung.

7. De är proppfulla med antioxidanter
Chiafröet innehåller mängder av antioxidanter, vilka skyddar kroppens celler mot att skadas av fria radikaler, som annars kan ge upphov till sjukdomar.

8. De fyller på kroppens järndepåer
Chiafröet är en utmärkt källa till järn.

Lisas Chiapudding med kokos:
2 dl kokosgrädde/kokosmjölk
2 msk chiafrön
2 msk kokosflingor
1 skopa chokladproteinpulver

Mixa allt i en bunke, häll över i burk med lock och låt vila i kylskåp över natten. Ät som frukost, mellis eller efterrätt. Gudagott! Supernyttigt!



Superfröet. Och allt blir ju gott med kokos.




2 kommentarer:

  1. Hm det låter himla gott. Det där man att blanda i kokos har jag funderat på många gånger. Brukar annars köra på kokosmjölk och vaniljpulver serverat med färska bär. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar kokos! Tänker testa ditt recept med kokos i!

      Radera